Matchmaking i Randers

For virksomheden DanDomain giver samarbejdet med studerende værdi i form af ny viden og ny fremdrift i opgaveløsningen. Samtidig får virksomheden kørt sig i stilling for en generation af mulige fremtidige medarbejdere.

Hvordan?

Har din virksomhed gavn af friske øjne udefra og kompetencer fra videregående uddannelser? Så var det måske en ide at undersøge muligheden for et samarbejde med studerende fra Aalborg Universitet.

AAU Matchmaking: 99407376, match@aau.dk

Kort efter sommerferien 2014 fik Mads Oldenburg fra Aalborg Universitet via Aalborg Universitets matchmakingside på Facebook en henvisning til nogle virksomheder i Randers, herunder DanDomain. Her kom en aftale hurtigt i stand, og siden skrev Mads Oldenburg opgave for DanDomain om CSR medarbejderbranding.

Randers Kommune: 8915 1969

DanDomain giver godt tilbud til studerende

Hos DanDomain er HR-chef Sanne Daugaard Schmidt glad for den værdi skiftende studerende giver virksomheden.

”Vi får noget ud af det, fordi de studerende ofte har nye synsvinkler på tingene,” siger hun og fortsætter: ”Fordelen er, at jeg kan kombinere min egen praktiske erfaring med de studerendes teorier. Kombinationen af disse ting kan jeg så udføre i praksis. Samtidig lærer de studerende noget om, hvordan det er at komme ud og arbejde i en virksomhed. Dermed får de også afstemt deres forventninger til virkelighedens arbejdsmarked,” forklarer hun. Og fordi DanDomain ser en stor værdi i et samarbejde med universitetsstuderende, så gør virksomheden sig også attraktiv for dem. Således har Mads Oldenburg eget skrivebord, computer og madordning i virksomheden, ligesom han får løn svarende til SU i de tre måneder praktikperioden varer.

Det giver mening

Mads Oldenburg, der er i gang med en kandidatuddannelse i læring og forandringsprocesser, er godt tilfreds – ikke kun med vilkårene – men også med det faglige udbytte hos DanDomain:

”Det er meget forløsende. Det hele giver mening. Her kan jeg sætte teorierne i relation til det praktiske, og det betyder gevaldigt meget,” fastslår han. Opgaven, som han skriver, var ikke på forhånd fastlagt af DanDomain, men er blevet til efter dialog med DanDomains HR-afdeling.

”Det som Mads gerne ville skrive om, kombinerede vi med noget, der giver værdi for os,” fortæller Sanne Daugaard Schmidt, der netop havde CSR medarbejderbranding på sin egen arbejdsplan.

Tiltrækker fremtidens arbejdskraft

For Mads Oldenburg var DanDomain netop interessante fordi de ikke på forhånd havde afgrænset den studerendes rolle til et specifikt område.

”Man ville måske forvente, at DanDomain kun var interesserede i IT-studerende. Men de havde en lang liste over, hvad de kunne tilbyde, som også gik ud over deres kerneprodukt,” konstaterer Mads Oldenburg.

Og det er helt bevidst at DanDomain gør en indsats for at være en attraktiv virksomhed i de studerendes øjne. Det handler ganske enkelt om at sikre sig arbejdskraft i fremtiden.

”Vi gør en stor indsats for at komme ud og fortælle, hvad vi kan tilbyde på messer, konferencer og på universiteterne,” forklarer HR-chef Sanne Daugaard Schmidt og tilføjer:

”Hvis erhvervslivet i Randers skal have flere højtuddannede, der skaber mere værdi i virksomhederne, så er det nødvendigt, at virksomhederne selv kommer ud og sælger sig,” fastslår hun.